Udførelsen af entreprenørarbejde kræver ofte store mængder af energi og råstoffer. Derfor har vi stort fokus på genanvendelse af materialer som asfalt og jord samt reduktion af transport. Der er jo ingen grund til at sprænge fjelde i Norge eller eller udtømme grusgrave i Danmark, når man kan skaffe råmateriale til projekterne på andre måder.
Vi oplever, at vi med åben dialog, tidlig involvering og godt samarbejde kan bidrage til at reducere klima- og miljøbelastningen fra projekter. Ofte giver et reduceret ressourceforbrug endda en bedre økonomi i projektet.

BSM
Vejbyggeri er en energitung sektor, som forbruger meget energi, råstoffer og materialer samt med et stort CO2-udslip.
Kan man forestille sig, at produktion af asfalt og anlæg og vedlighold af det danske vejnet kan gøres mere klimavenligt og mindre forurenende?
I Arkil har vi en grønnere og mere energieffektiv metode, som hedder Bitumen Stabiliseret Materiale (BSM).
Med BSM kan vi udføre klimavenligere vejrenoveringer med 100 % genbrug af vejens eksisterende asfalt, med deraf følgende væsentligt mindre CO2-udledning og ingen forbrug af nye råstoffer. BSM-metoden går ud på, at den eksisterende asfalt fræses af, iblandes en smule cement, vand og skumbitumen, hvorefter den nye blanding føres direkte over i en udlægger, som lægger blandingen som nyt bærelag i én og samme arbejdsgang på strækningen.
Sammenlignet med konventionel varmblandet asfalt produceret på et af Arkils asfaltværker, som i 2022 havde et energiforbrug på 93 kWh pr. ton, så forbruger BSM ca. 5,1 kWh pr. ton, hvilket svarer til ca. 0,5 liter diesel pr. ton. Ved produktion af konventionel varmblandet asfalt kommer der yderligere forbrug af nye råstoffer samt transport fra asfaltværket til udlægningslokationen.