Transportminister overværer BSM udlægning
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har meldt sin ankomst, når Arkil fredag d. 12. juni renoverer en vejstrækning i Slagelse Kommune med et nyt BSM bærelag.
Bitumen Stabiliseret Materiale - navnet er langt, men overvejelsesfasen om at investere i en CO2 reducerende maskine til vejrenovering var kort. Efter flere testkørsler i efteråret 2019, hvor beregningerne viste store reduktioner på CO2 udledningen ved at anvende BSM som slidlag, lagde Arkil Asfalt en bestilling på en BSM-maskine.
"Med investeringen i den nye BSM-maskine kan vi nu renovere nedslidte danske veje med 100% genanvendelse og kan imødekomme verdensdagsordenen samt vores kunders CO2-, klima- og ressourcemålsætninger," fortæller Lars Kim Jørgensen, divisionsdirektør i Arkil Asfalt.
BSM kontra konventionel asfalt udlægning
BSM metoden går ud på, at den store BSM-maskine fræser den gamle asfalt af, hvorefter materialet blandes med skumbitumen og en anelse cement. Materialet føres direkte over i en traditionel asfaltudlægger, hvorefter det udlægges. Alt sammen sker i en samlet proces, og der er ingen transport af materialer til og fra asfaltværket.
Store klimamæssige fordele
Med BSM-maskinen er der store muligheder for at lave vejrenoveringer med genbrugsmaterialer, minimalt forbrug af råstoffer, og med store besparelser på CO2 udledning, idet BSM-metoden:
- genanvender 100% af den gamle/fræste asfalt
- laver in-situ på stedet, derved spares der transport til og fra asfaltværket
- kan anvende tidligere opfræst materiale, som mange kommuner allerede ligger inde med
- ikke kræver nye granit råstoffer
- reducerer CO2 udledningen med mindst 90%.
Udregninger har vist, at man sparer mindst 90% CO2 ved produktion af 1 ton BSM i forhold til produktion af 1 ton asfalt - og hertil kommer der også besparelserne på transport af asfaltmaterialer, samt udvinding og transport af råstoffer i form af granit fra Norge og Sverige eller fra danske grusgravmaterialer.