29. maj 2024

Udvidelse af motorvej E45 starter op

Udvidelsen af et regnvandsbassin var blandt de første af mange opgaver, der hører til motorvejsudvidelsen.

Det er et projekt af store dimensioner, Arkil nu har taget hul på med udvidelsen af motorvej E45 nord for Vejle. 

Der venter trafikanter på motorvejen mellem Vejle og Skanderborg en opgradering af de helt store, når strækningen i løbet af de kommende år bliver udvidet, så vejen får tre spor i hver retning.

Vejdirektoratet har som bygherre delt det store arbejde op i flere etaper, og Arkil har netop taget fat på en af dem. Det drejer sig om en strækning på 6,5 km fra Vejle N i retning mod Hedensted.

Flere Arkil-afdelinger samarbejder om opgaven, og efter at der er opsat afspærring i begge retninger, er arbejdet nu for alvor i gang.

Store mængder

Der er da også nok at tage fat på. Ikke mindre end 350.000 kubikmeter jord skal håndteres, når dæmninger skal gøres bredere, skrænter skal reduceres, og regnvandsbassiner skal etableres og udvides.

”Jordflytning er jo en af de helt store discipliner på det her projekt. Så for os kommer det i høj grad til at handle om at flytte jorden de rigtige steder hen på de rigtige tidspunkter af året,” siger Jimmy Rahbek Rasmussen, der er projektchef i Arkil.


Enorme mængder jord skal flyttes som en del af forberedelserne til de nye spor og tilslutningsanlæg.

Også arbejdet med at få regnvand til at forlade motorvejen på behørig vis er af store dimensioner. I alt skal ca. 35 km rør lægges i jorden for at sikre, at der er styr på afvandingen.

I løbet af projektet kommer vi også til at opsætte 1,5 km støjskærme, og endelig ligger der en større opgave i at etablere et nyt tilslutningsanlæg ved den travle afkørsel 59.

På strækningen løber landevejen Bredalsvej over motorvejen på en bro, der er for kort til, at en seks-sporet motorvej kan passere under. I en selvstændig entreprise har Arkils Bro & Beton-afdeling igennem det seneste års tid været i gang med at opføre en ny og længere bro, som er klar til at blive taget i brug inden længe.

Arbejdet med at udvide motorvejen, støjskærme og det nye tilslutningsanlæg forventes at stå færdig i efteråret 2025. Det endelig slidlag udlægger vi i sommeren 2026, når vejret er optimalt for et godt resultat med god holdbarhed.


Kollegaer fra flere forskellige Arkil-afdelinger samarbejder om projektet.

Godt samarbejde

I det daglige kommer omtrent 35 medarbejdere til at være beskæftigede ude i marken, imens mere end ti funktionærer får deres daglige gang i skurbyen, der er opført til lejligheden ved afkørsel 59. Når arbejdet er på sit højeste, vil op mod 65 Arkil-ansatte arbejde på projektet.

”Jeg synes, at vi er kommet rigtig fornuftigt fra start. Ikke mindst i kraft af en god og åben dialog med bygherre – det er med til at skabe et behageligt samarbejdsklima for os alle,” siger Jimmy.

Selvom arbejdet i sidste ende er til gavn for bilisterne, forstår han godt, at det på godt jysk bliver ”træls” at køre på strækningen de kommende år. Alligevel har han en bøn:

”Jeg håber inderligt, at bilisterne vil respektere hastighedsbegrænsningen på 80 km/t. Det er det, der skal til for, at vores medarbejdere kan føle sig trygge, imens de arbejder på at gøre motorvejen bred og lækker at køre på,” siger han.


Inden længe er Bredalsvej klar til at løbe over en ny og længere bro opført af Arkil Bro & Beton.

KONTAKT

Jimmy Rahbek Rasmussen
Projektchef, Arkil Anlæg Aarhus

TLF.: 60 19 83 71  
JRRAS@arkil.dk

FAKTA

Udvidelse af E45 på 6,5 km lang strækning samt nyt tilslutningsanlæg ved afkørsel 59.

Periode: Marts 2024 - efterår 2025 (slidlag i sommer 2026)

Bygherre: Vejdirektoratet

Omfang:

  • 350.000 kbm jord håndteres
  • 35.000 meter rør til afvanding
  • 1,5 km støjskærm
  • 130.000 ton asfalt

Kontakt Arkil

Find din afdeling eller kontaktperson her.

Arkil Holding A/S | Søndergård Alle 4 | 6500 Vojens | +45 73 22 50 50 | arkil@arkil.dk