Tre Arkil afdelinger samarbejder og trækker kabler til grønnere jernbane
Koncentrationen er i top, når Arkil-kollegaer fra tre afdelinger trækker syv kilometer kabel gennem Fredericia. Projektet er et godt eksempel på det tætte samarbejde mellem Arkils afdelinger, der bidrager med hver deres ekspertise og erfaring.
Formål og periode
Projektet består i at trække syv kilometer kabler på en meters dybde i et 85 cm bredt tracé. Der er tale om to træk med kabler på henholdsvis 12 KV og 25 KV. Desuden indgår et tomrør i det ene træk, hvor optisk fiber-kabel bliver blæst ind. I alt bliver der trukket 28 kilometer kabel og syv km tomrør til optisk fiber over en syv kilometer lang strækning.
Projektet bliver udført for Banedanmark og løber fra september 2022 til april 2023. De nye kabler er en del af elektrificeringen af jernbanenettet, som skal gøre jernbanen mere klimavenlig, effektiv og stabil.
Samarbejde på tværs af afdelinger
På dagens opgave er de i alt otte mand i sjakket. Anlæg Aarhus styrer projektet, men kollegaer fra både Anlæg Stürup og Anlæg Aalborg hjælper til.
Formand Per Schultz fra Anlæg Aalborg har tidligere trukket kabler. Det er dog mange år siden, og derfor bliver trækket i Fredericia udført i samarbejde med Anlæg Stürup, der har årelang erfaring med kabeltræk.
”Det er et rigtig godt samarbejde mellem afdelingerne. Vi lærer af hinanden og udnytter vores forskellige kompetencer og ressourcer”, siger Nicolaj Brus Secher, der er entrepriseleder.
Via walkie-talkie justerer formand Per Schultz trækkraften på det spil, der trækker kablet. Med korte kommandoer som ”langsommere” og ”stop” sørger han for, at alt går som det skal.
I den anden ende, 500 meter længere nede ad gaden, står struktør Jens Moss. Han modtager formandens instrukser og indstiller nøjsomt spillets trækhastighed. Spillet kan trække mere end fem ton, men her på projektet er 2,4 ton det maksimale træk.
”Det er et spændende projekt at være med på. Det kræver koncentration og præcision at trække kablerne uden at beskadige dem eller ramme noget undervejs”, siger Per Schultz.
Når først kabeltrækningen er begyndt, er det om at følge med. Her er det formandsaspirant fra Anlæg Aalborg Rasmus Hansen og Carsten Rosenkrants, der normalt er maskinfører i Anlæg Aarhus, der hjælper kablet hele vejen forbi diverse forhindringer.
Bidrag til grøn omstilling
Elektrificeringen af jernbanen betyder, at jernbanen på sigt kan gøres uafhængig af fossile brændstoffer. Det bidrager til regeringens mål om at reducere Danmarks drivhusgasudledning med 70 procent i 2030.