Rekordstort antal elever uddanner sig hos Arkil
Martin Karlsson har i denne uge afsluttet sin svendeprøve som anlægsstruktør ved Arkils afdeling i Næstved.
I dag har Arkil 70 elever under uddannelse inden for bygge- og anlægsfagene. Det rekordhøje antal skyldes en dedikeret indsats med bl.a. en mentorordning.
Igennem hele sin skoletid har Martin Karlsson været både ord- og talblind. At lære har derfor været en stor udfordring, men i løbet af sine læretid hos Arkil har en fast mentor hjulpet med både store og små ting.
”Det har bare været rigtig godt at have en mentor som elev. Hvis jeg har haft et problem eller været i tvivl om selv de mindste ting, så har min mentor været klar til at guide mig videre. Min mentor har desuden lært mig en masse ting om anlægsarbejde, som jeg ville have haft rigtig svært ved læse mig til,” siger Martin Karlsson.
Sammen med gode kolleger, der har hjulpet på motivationen til at suge til sig, er Martin Karlsson ikke i tvivl om, at mentorordningen har hjulpet ham.
”Det har været en stor støtte i forhold til at gennemføre uddannelsen i det hele taget,” siger Martin Karlsson, der i denne uge har afsluttet sin svendeprøve som anlægsstruktør ved Arkils afdeling i Næstved.
Opfylder mere end målet
Mentorordning, løbende opfølgning og motiverede elever er hovedingredienserne i Arkils arbejde med at uddanne elever. De 70 elever fordelt over hele landet er med til at sikre Arkil et godt grundlag for at rekruttere nye medarbejdere. Men uddannelsesindsatsen har også et højere mål.
”Som en større spiller i bygge- og anlægsbranchen føler vi også, at vi har en del af ansvaret for at uddanne arbejdskraft til fremtidens infrastruktur- og anlægsopgaver,” siger HR-chef Helle Juhl.
Alle afdelinger vil så vidt muligt ansætte elever, hvilket også afspejler sig i elevprocenten. Arkil har et erklæret mål om, at 10 % af de timelønnede medarbejdere skal udgøres af elever i de afdelinger, som beskæftiger lærlinge. Og det mål er mere end indfriet.
I den seneste CSR-rapport kan man således læse, at procentdelen af timelønnede medarbejdere udgjort af elever i de afdelinger, som beskæftiger lærlinge, lå på hele 11,8 % - altså næsten to procent over målet.
”Selvom målet er opfyldt til ug, så er det ikke et udtryk for, at vi kan læne os tilbage og hvile på laurbærrene. Det har været et sejt træk at nå hertil, og en vellykket elevindsats kræver konstant fokus på rekruttering og fastholdelse af de gode entreprenører i fremtiden,” afslutter Helle Juhl.