26. september 2025

Ny hybrid funderingsmaskine til test hos Arkil


Store maskiner har traditionelt været ensbetydende med stort brændstofforbrug. Men det billede er ved at ændre sig. På en af Arkils byggepladser er en ny hybrid funderingsmaskine fra Bauer nu sat i drift – den første af sin slags i Danmark. Maskinen, RTG eRG 19 T hybrid, er en funderingsrig, der kombinerer dieselmotor med en kraftig elmotor. Resultatet er en maskine, der kan levere samme store kræfter som de traditionelle, men som kan bruger markant mindre brændstof.

“Jeg synes, det er fedt, at man har fundet et system, hvor man stadigvæk har store de maskiner – men hvor vi også kan være lidt mere grønne,” fortæller maskinfører Kenny Have, der er blandt de første til at sætte spuns med maskinen.

Ifølge Bauer kan hybridløsningen reducere dieselforbruget med op til 50 procent – afhængigt af opgaven. Det betyder i praksis, at maskinen i optimale tilfælde kan spare omkring 17 liter diesel i timen, hvilket også reducerer CO₂-udledningen betydeligt.

“Der, hvor jeg kommer fra, er vi vant til, at hvis det kan larme og ryge, så duer det. Men tiderne har ændret sig, og vi skal tænke på vores efterkommere. Det giver mening at arbejde med maskiner, der bruger ressourcerne lidt mere fornuftigt,” fortæller Kenny Have.

Hybridteknologien fungerer ved, at elmotoren og dieselmotoren arbejder sammen. Når belastningen er lav, kører maskinen på el. Når der kræves fuld kraft, kobler dieselmotoren ind og giver den ekstra power.

Hybridløsningen, som tyske Bauer har valgt at anvende til maskinen, er ikke en typisk hybridløsning, hvor elmotoren får strømmen fra et batteri. For her sidder der et kabel i enden af maskinen hele tiden.

“Vi sætter bare kablet i og kører som med en helt almindelig maskine. Hybrid-delen styrer sig selv,” siger Kenny Have.

Maskinen er udstyret med skærme i kabinen, der gør det muligt at følge forbrug og ydelse. På den måde kan føreren løbende se, hvornår elmotoren er aktiv, hvornår dieselmotoren tager over, og hvornår de arbejder sammen.

“Det hele kører automatisk, men det er interessant at kunne følge med. Jeg kan se på skærmen, hvor meget elmotoren leverer, og hvornår dieselmotoren går i gang,” siger Kenny Have.

I Arkil ser vi maskiner som RTG eRG 19 T hybrid som et godt eksempel på, hvordan vi kan reducere branchens klimapåvirkning. Det kræver blot, at der er strøm til byggepladsen, og at bygherre har viljen.

RTG eRG 19 T hybrid funderingsmaskine

Producent: Bauer / RTG Rammtechnik GmbH (Tyskland)

Maskintype: Teleskopmæklermaskine (funderingsrig)

Hybridteknologi:

Diesel: CAT C13, 430 kW (EU Stage V / US Tier 4 final)

Elmotor: 80 kW (CCR 125 A / 400 V AC)

Samlet systemeffekt: Op til 510 kW

Brændstofbesparelse: Op til 50 % mindre dieselforbrug ifølge Bauer, afhængigt af driftsforhold

Ca. 17 liter diesel sparet pr. time i optimale tilfælde

CO₂-besparelse: Op til 45 kg mindre CO₂ pr. time – svarende til omkring 7 ton pr. måned ved kontinuerlig drift

Støjreduktion: Op til –2 dB(A) lavere lydniveau

Driftsmåde:Ren el ved lav belastning

Diesel + el i kombination ved høj belastning

Automatisk skift mellem motorer via B-Tronic system

Hvad er RTG eRG 19 T hybrid?

RTG eRG 19 T hybrid er en funderingsmaskine fra Bauer/RTG, der kombinerer en dieselmotor på 430 kW med en elmotor på 80 kW. Maskinen kan reducere dieselforbruget med op til 50 % afhængigt af opgaven, hvilket svarer til ca. 17 liter diesel sparet i timen i optimale situationer. Det giver også en markant lavere CO₂-udledning – op til 45 kg mindre pr. time – samt et reduceret støjniveau på omkring 2 dB(A). Maskinen kan køre rent elektrisk ved lav belastning, mens diesel og el arbejder sammen ved høj belastning.

Kontakt Arkil

Find din afdeling eller kontaktperson her.

Arkil Holding A/S | Søndergård Alle 4 | 6500 Vojens | +45 73 22 50 50 | arkil@arkil.dk