Ny hybrid funderingsmaskine til test hos Arkil
Store maskiner har traditionelt været ensbetydende med stort brændstofforbrug. Men det billede er ved at ændre sig. På en af Arkils byggepladser er en ny hybrid funderingsmaskine fra Bauer nu sat i drift – den første af sin slags i Danmark. Maskinen, RTG eRG 19 T hybrid, er en funderingsrig, der kombinerer dieselmotor med en kraftig elmotor. Resultatet er en maskine, der kan levere samme store kræfter som de traditionelle, men som kan bruger markant mindre brændstof.
“Jeg synes, det er fedt, at man har fundet et system, hvor man stadigvæk har store de maskiner – men hvor vi også kan være lidt mere grønne,” fortæller maskinfører Kenny Have, der er blandt de første til at sætte spuns med maskinen.
Ifølge Bauer kan hybridløsningen reducere dieselforbruget med op til 50 procent – afhængigt af opgaven. Det betyder i praksis, at maskinen i optimale tilfælde kan spare omkring 17 liter diesel i timen, hvilket også reducerer CO₂-udledningen betydeligt.
“Der, hvor jeg kommer fra, er vi vant til, at hvis det kan larme og ryge, så duer det. Men tiderne har ændret sig, og vi skal tænke på vores efterkommere. Det giver mening at arbejde med maskiner, der bruger ressourcerne lidt mere fornuftigt,” fortæller Kenny Have.
Hybridteknologien fungerer ved, at elmotoren og dieselmotoren arbejder sammen. Når belastningen er lav, kører maskinen på el. Når der kræves fuld kraft, kobler dieselmotoren ind og giver den ekstra power.
Hybridløsningen, som tyske Bauer har valgt at anvende til maskinen, er ikke en typisk hybridløsning, hvor elmotoren får strømmen fra et batteri. For her sidder der et kabel i enden af maskinen hele tiden.
“Vi sætter bare kablet i og kører som med en helt almindelig maskine. Hybrid-delen styrer sig selv,” siger Kenny Have.
Maskinen er udstyret med skærme i kabinen, der gør det muligt at følge forbrug og ydelse. På den måde kan føreren løbende se, hvornår elmotoren er aktiv, hvornår dieselmotoren tager over, og hvornår de arbejder sammen.
“Det hele kører automatisk, men det er interessant at kunne følge med. Jeg kan se på skærmen, hvor meget elmotoren leverer, og hvornår dieselmotoren går i gang,” siger Kenny Have.
I Arkil ser vi maskiner som RTG eRG 19 T hybrid som et godt eksempel på, hvordan vi kan reducere branchens klimapåvirkning. Det kræver blot, at der er strøm til byggepladsen, og at bygherre har viljen.