Fra kampvogn til kranbil: Ole fejrer 40-års jubilæum hos Arkil
Året er 1978, sergent Ole Holm Jensen buldrer derudad i et 27 liters 12-cylindret 650 hestes benzinslugende monster – en Centurion kampvogn.
Og det er formentlig kampvognens 12-cylindrede Rolls-Royce motor, der tænder en uslukkelig gnist i den dengang 22-årige Ole. En gnist, der har det bedst bag et rat, der styrer de største køretøjer på vejene. Derfor tager sergent Ole et stort kørekort i Forsvaret, som kort skulle blive adgangsbilletten til resten af hans arbejdsliv. Men det ved Ole på det tidspunkt ikke endnu. Han har nemlig fået sig noget andet at se til – Irene.
- Jeg havde jo ikke regnet med, at jeg skulle køre lastbil, da jeg var færdig ved militæret. Det var jo tilfældigheder. Men jeg har aldrig fortrudt det nogensinde, siger Ole i dag.
Svigerfar ringer
Ole og Irene bliver kærester, og en dag i 1980 ringer Oles svigerfar. Han fortæller, at det lille entreprenørfirma Hans Simonsen har brug for en med stort kørekort, der kunne køre det lille firmas to lastbiler.
- Jeg kærestede jo med hans datter, så… ja, senere blev han jo min svigerfar. Så jeg sagde ja tak, og startede ude ved entreprenør Hans Simonsen ude på Murevej i Esbjerg, siger Ole.
Det er en lille virksomhed, og det er her, at Ole kører de første kilometer som civil. Lastbilen er en britisk Leyland, men det er ikke ligefrem nogen drømmestart.
- Det var noget gammelt engelsk lort, griner Ole, der ikke har meget godt at sige om briten. Dog var der også en dejlig Volvo 615 S med kran på, der var noget bedre.
I 1983 kommer Ole til S. Pedersen og Søn i Tarp. Her rykker han over i fireakslede lastbiler, og det bliver til både MAN, DAF og Mercedes.
Årene går, og Ole kører landet tyndt. I 2009 bliver S. Pedersen og Søn til Stürup, og Ole følger med. På det tidspunkt er en rød fireakslet Mercedes den faste følgesvend.
Fra tipbil til kranbil – det er lykken
Efter flere år med den gode gamle røde Mercedes skifter Ole til Volvo. Og senere en Volvo kranbil, som han synes er mere spændende og udfordrende at køre.
- Det er meget a til b kørsel med tipbil, det er meget de samme steder og det samme gods. Det var begyndt at blive lidt trivielt efter alle de år. Efter jeg er kommet over og køre kran, er det ligesom om, at jeg har genfundet den gamle glæde ved at køre. Der er ikke to dage, der er ens. Det er alle mulige sjove opgaver, siger Ole.
Frihed og variation
I dag er 66-årige Ole på vej til Søndervig. P4 summer i baggrunden, og han nyder udsigten fra førerhuset op langs vestkysten. Opgaven er at levere betonklodser og stabilgrus. For Ole handler er det frihed, når der er variation i opgaverne.
- Jeg kan godt lide, at jeg kan stå op og bare sætte mig ud og komme i gang. Jeg nyder livet og kommer Danmark rundt, siger Ole.
Den 20. december 2021 fik Ole sin seneste følgesvend – en Volvo FMX med HIAB-kran. Den er blevet gejlet lidt og har for eksempel fået lys i logoet.
- Det gør den mere personlig, siger Ole, der i øvrigt elsker sin Volvo.
- Den har luftaffjedring, en fantastisk gearkasse og så er den let at komme ind og ud af. Det betyder noget nu om dage, griner Ole.
Lørdag den 1. april fejrer Ole sit 40-års jubilæum hos Arkil. En milepæl, som Ole kan se tilbage på med stolthed og glæde. Ole har nydt friheden og variationen i sit arbejde. Og efter 40 år i Arkil er han stadig lige så dedikeret og passioneret som nogensinde før.
Og selvom Ole startede med 650 heste og en 27 liters benzinmotor, er han nu godt tilfreds med at gå ned i størrelse. Nu ”nøjes” han med 460 heste og seks dejlige svenske cylindre.
Tak til Ole for lån af billeder.