ForSea i Helsingør vælger ny slidstærk belægning
Tre af vores afdelinger er involveret i et asfaltprojekt for ForSea ved færgelejet i Helsingør.
Arkil fik i første omgang en henvendelse fra ForSea, der ejer færgeruten mellem Helsingør og Helsingborg.
Opgaven lød på at lave et tilbud på en Densiphalt®-belægning på en såkaldt speedgate, hvor der kører op mod 1000 lastbiler om dagen. Vejbelægningen er udsat for ekstrem hård belastning og slid, og derfor blev Densiphalt®-løsningen valgt til opgaven, netop fordi produktet egner sig til områder med tung trafik.
”Udover den såkaldte speedgate på 132 m2, skulle der også etableres to nye helleanlæg og to nye vejbaner – de såkaldte fastlanes, hvor lastbiler der har forhåndsbooket eller har gennemgangsbillet fra Tyskland checker ind,” forklarer afdelingschef Erik Mathiesen og fortsætter:
”De to helleanlæg er hver tyve meter lange, og de to nye vejbaner dækker et ekstra areal på 550 meter.”
Foruden vores afdeling for specialbelægninger skal vores anlægsafdeilng i Greve sørge for opbrydning, udgravning, stabilgrus, trækrør, sætning af fundamenter, etablering af heller samt bortskaffelse af jorden.
Derudover skal vores bro- og betonafdeling støbe ni fundamenter til lysmaster, bomanlæg og terminaler, som lastvognschaufførerne skal tjekke ind ved.
Kort tidshorisont
Den store udfordring er, at holdet kun har en uge til at gennemføre projektet ved Speed Gaten. I den periode afspærrer ForSea området for kørende trafik. I stedet skal trafikken omdirigeres, og de store lastbiler skal bruge de baner, hvor almindelig trafik og campingvogne også befinder sig.
Et er at holde styr på trafikken, noget andet er at føre projektet sikkert i mål. Netop den korte tidshorisont er en af grundene til, at bygherren så Densiphalt® som en ideel løsning. Densiphalt® kræver dog en vis temperatur for at hærde, og der er årstiden ikke gunstig.