Arkil tester elektrisk gravemaskine
Entreprenørbranchen er ikke den ”grønneste” dreng i klassen, det ved vi godt selv, men...
... vi arbejder hårdt med at ændre på det!
For vi er i fuld gang med at gøre værdifulde erfaringer med nye teknologier og arbejdsgange, der har fokus på smartere brug af ressourcer og teknologier.
Helt konkret prøver vi el-gravemaskiner. Vi har blandt andet haft denne fuldelektriske Volvo EC230 på prøve. Erfaringerne er værdifulde både for maskinførerne, men også for formænd og planlægning. Hvordan virker det, hvordan lader vi, og ikke mindst, HVOR LÆNGE KØRER DEN PÅ BATTERIET?
Erfaringerne spænder fra konkret viden om driftstid og opladningsbehov til indsigt i maskinførerens daglige brug.
Volvo EC230 er designet til at levere samme ydeevne som en dieselgravemaskine, men med markant lavere støjniveau og uden direkte CO2-udledning under drift.
Under testen opnåede maskinen en driftstid på op til ni timer på en enkelt opladning – hvilket overraskede positivt.
"Jeg er blevet positivt overrasket over, hvor effektiv maskinen er. Den kører som en dieselmaskine, men uden motorlarmen, og den har klaret en hel arbejdsdag uden problemer," siger Poul Erik Larsen, der har mere end 30 års erfaring som maskinfører i Arkil.
Praktiske erfaringer fra byggepladsen
Testen har ikke blot givet indsigt i maskinens driftsevne, men også i, hvordan elektriske maskiner kan tilpasses arbejdsrytmerne på byggepladser. Specielt opladning og planlægning blev fremhævet som vigtige elementer.
"Vi fik muligheden for at teste en af de store fuldelektriske maskiner. Til den slags arbejde, vi har her med kloakseparering, egner den sig også bedre," siger Lars Jakobsen, der er produktionschef i Arkil.
En del af fremtiden
Arkil ser elektriske maskiner som en naturlig udvikling inden for entreprenørbranchen, hvor kundernes forventninger til støj- og emissionsreduktion vokser. Testen af Volvo EC230 er derfor et skridt på vejen mod at kunne tilbyde mere fleksible og miljøvenlige løsninger til kommende projekter.
"Man skal begynde at tro lidt på det. Og jeg tror simpelthen, at det er nogle ting, som kommunerne begynder at arbejde ind i arbejdsrytmerne, når vi kører i byerne, som vi gør her. Både med hensyn til motorstøj, forurening og så videre. Så jeg tror, at det snart vil være krav fra bygherrer om, at der skal være nogle el-maskiner på pladsen," siger maskinfører Poul Erik Larsen.