14. maj 2025

Arkil former Fredericias nye historiske ansigt

 

På Prangervej i Fredericia arbejdes der i disse dage på et helt særligt projekt. Her er Arkils Bro & Beton-afdeling i fuld gang med at genskabe byens historiske voldanlæg. Projektet omfatter etableringen af to gigantiske betonvægge beklædt med cortenstål, der bliver siderne på en ny og iøjefaldende indgang til byen.

De store skråtstillede vægge er en central del af voldanlægget, som tidligere blev gravet væk for at give plads til byens udvikling. Nu genetableres de historiske volde for at bevare Fredericias unikke historie og identitet. Målet er at skabe en sammenhængende historisk forbindelse tværs over voldanlægget, hvor Prangervej i fremtiden føres gennem den nye markante portkonstruktion. Og det er her, Arkil kommer ind i billedet.

For bag de store stålfacader er der beton. Men det var ikke lige til. For sjakket med formand Henrik Cilius Frederiksen i spidsen havde ikke erfaring med historiske volde. Derfor skulle der tænkes omhyggeligt før arbejdet gik i gang.

”Jeg har tænkt meget frem og tilbage på, hvordan vi skulle løse det, for her kunne vi ikke bare gøre, som vi plejer. Vi måtte finde på en helt ny måde at gøre tingene på,” fortæller formanden.

Det er nemlig ikke traditionelt brobyggeri, selvom arbejdet på nogle måder minder om etablering af skråvægs-broer. Væggene er markant højere og hælder den modsatte vej, og selve monteringen af stålpladerne har været udfordrende, da pladerne udgør selve forsiden af forskallingssystemet.

”De største plader er næsten 11 meter høje, 1,8 meter i bredden, og har 40 ankre, som vi skal ramme præcist fra bagsiden af forskallingen med spændstave. Men efter lidt prøven frem og tilbage fandt vi en rigtig god løsning,” fortæller Henrik.

Hvis der ligger en tegning, så kan vi også lave det
Men selvom opgaven går ud over, hvad de plejer, så skræmmer det ikke. Nej, det handler om at smøge ærmerne op og spænde sikkerhedshjelmen.

”Det er jo ikke fordi, at vi kun kan lave en bro – vi kan lave alting, hvis vi har et projekt og en tegning. Det handler bare om at finde ud af, hvordan vi gør det,” siger han.

Projektet indebærer blandt andet, at 75 kubikmeter beton forsigtigt skal fyldes ned bag de store stålplader, som udgør facaderne i den nye portkonstruktion.

”Vi skal være ekstremt præcise med betonen, for der er ikke plads til fejl. Når først betonen er hældt ned bag i formen, kan vi ikke bare rette det bagefter. Så det er vigtigt, at alt er planlagt ned til mindste detalje,” siger Henrik.

Udover det tekniske aspekt spiller æstetikken en vigtig rolle. Resultatet skal både være robust, historisk troværdigt og flot at se på.

”Det skal stå snorlige og i flugt og alt det. Stålet kan man se, og det er jo det, man fokuserer på,” siger Henrik.

Voldanlægget i Fredericia blev i tidens løb delvist gravet væk, men i dag arbejder kommunen aktivt på at genskabe og bevare byens historiske udtryk. Derfor skal voldene nu føres helt ind mod vejene, og der etableres to stibroer over anlægget.

Projektet, løber fra juni 2024 til juni 2025 med en samlet ordresum på 25,7 millioner kroner.

KONTAKT

Kasper Knudsen
Projektchef, Arkil Bro & Beton

Tlf: 40 13 36 23
kak@arkil.dk

FAKTA

Etablering af to betonvægge beklædt med cortenstål samt to stålbroer, der vil føre over Prangervej i Fredericia.

Bygherre: Fredericia Kommune

Totalrådgiver og arkitekt: ERIK BRANDT DAM Arkitekter

Ingeniør: Artelia

Kontakt Arkil

Find din afdeling eller kontaktperson her.

Arkil Holding A/S | Søndergård Alle 4 | 6500 Vojens | +45 73 22 50 50 | arkil@arkil.dk